Betekintés az
Érmelléki Református Egyházmegye történetébe
1968-ban az egyházi közigazgatás területi
átszervezésével, a Bihar vármegye területén levő nagyszalontai, bihari és
érmelléki egyházmegyék, összeolvadtak és felvették a Nagyváradi egyházmegye
elnevezést, s ezzel megszűnt a nagy múltú Érmelléki Egyházmegye önálló léte,
melynek jellegzetességét a Szilágyságban eredő Ér patak kiterjedt mocsaraival
és nádasaival s a mellékén elterülő kitűnő bor- és gyümölcstermő dombvidék adta
meg. Újraszervezése az Érmelléki Egyházmegyének az 1989-es változások után
történik meg. Ekkor az Egyházmegye központja Székelyhíd, esperese Gavrucza
Tibor, majd az 1994-es választások során a központ áttevődik Bihardiószegre, az
esperes pedig Gellért Gyula lesz.
A reformáció hatása ebben a vármegyében is elég
korán észlelhető volt. Erre utal az a körülmény, hogy Perényi Ferenc püspök a
hitjavítás ellen való védekezés céljából már 1524 július 24-én egyházmegyei
zsinatot tartott. Ennek ellenére mégis közel három évtizednek kellett elmúlni,
míg e nagy terjedelmű vidék a központtal, Váraddal, együtt az új szellemnek
meghódolt.
A reformációra való nyílt átpártolástól előbb
Czibak Imre püspöknek szelíd és békéltető modora, majd azután a hatalmas és
nagy befolyású Fráter György vaskeze tartotta vissza az embereket. A helyzet
ennek utóda a harcias Zaberdjei Mátyás alatt sem változott, sőt püspöksége
alatt a reformáció hitének terjesztői még életjelt sem mertek adni magukról. Amint
azonban Zaberdjei 1556. augusztus 12-én meghalt, kitört a vihar, az egész
váradi káptalan reszketett, helyét a kinevezett új püspök Forgách Ferencz se
foglalhatta el, a reformáció pedig diadalmasan tört előre.
Hogy rövid tíz esztendő alatt milyen hatalmas
hódítást tett a vármegye területén a kálvinizmus, szinte meglepően tűnik fel az
1567. február 24-én Debrecenben tartott zsinaton, hol a II. Helvét Hitvallást
aláíró és elfogadó szeniorátusok között négy olyannal találkozunk, amely
egészen vagy részben a vármegye területére esik. Így első helyen a váradi,
később bihari, a debreceni, érmelléki és a különböző nevek alatt említett
Zarándi egyházmegyét, amelyek közel kétszáz egyházközséget, túlnyomó számban
magyar s néhány román ajkút is képviseltek.
A XVII. Század első fele a fejlődés és a virágzás
korszaka volt. A lüktető egyház életre rámutatnak a vármegye területén tartott
népes gyűlések, parciális zsinatok, amelyeken az egyházat érdeklő fontos
végzéseket hozták.
Az egyházmegye múltját vizsgálva azonban azt
látjuk, hogy a török háborúk idejében minden egyházi közösség szinte teljesen
megsemmisült. A legtöbb helységben papot, lelkipásztort egyáltalán nem
találunk. „Különösen a katolikus egyház helyzete pusztuló, siralmas, és a
katolikus hitéletnek a török uralom megszűnése idejében Bihar vármegyében semmi
nyoma sincsen. A katolikus egyház megszervezését a Várad ostrománál jelenlevő s
ide a visszafoglalás napján bevonuló Benkovich Ágoston püspöknek előlről
kellett kezdenie. Katolikus papot egész Bihar vármegyében nem talált, róluk az
1692-i összeírás sem szólt.” (Mezősi
Károly: Bihar vármegye a török uralom megszűnése idején. Bp. 1943, 221o.)
Magával hozott egy-két pappal és a Várad visszafoglalására is bátorító
ferencrendi szerzetesekkel fogott hozzá a katolikus hitélet feltámasztásához.
Az 1692-i összeírás lakott helységeiken vagy
egyáltalán nem találunk lelkipásztort, vagy protestáns prédikátorokat tűntet
fel a conscriptio. Ebből arra is következtethetünk, hogy Bihar vármegye
lakossága a török uralom megszűnésekor túlnyomó részben protestáns.
Az első járás helységeiken 17 prédikátor nevét
jegyezték fel. Diószegen az első prédikátor Diószeghi István, a másod
prédikátor Ceglédi Pál, Bagaméron Knuss Gergely, Bogyoszlón Várkonyi Sámuel,
Gálospetribe Komádi Mihály, Keserűbe Szikszai János, Kécbe Abonyi Pál,
Kiskerekibe Abonyi István, Köbölkúton Sarmasághy István, Margittán Kecskeméti
János, Micskén Csokaj István, Mihalyfalván Gyöngyösi Mihály, Ottományban
Harsányi Ábrahám, Poklostelek községben Újvári György, Szentimrén Szalay Pál
Debrecenből, Szalacson Belim Péter, Tótiban Harsányi János a prédikátor.
„A prédikátornak telkük, szőlőjük volt, a
gazdaságba foglalkoztatott felnőtt fiaikat, lányaikat, jószágukat éppúgy
összeírták, mint a jobbágyokét. Annak semmi jele sem látszik, hogy gazdasági
vagy térsadalmi helyzetük kedvezőbb lett volna, mint a többi alattvalóké,
jobbágyoké.”(Mezősi Károly.)
Érmellék, Várad, Szentjobb és Székelyhíd várainak
eleste előtt mint a Partium része, az Erdélyi Fejedelemséghez tartozott. A
török hódoltság idején, Bihar vármegye legnépesebb területe. Központja Diószeg
a vármegye második legnagyobb városa.
Szentjobb, majd Várad várának visszafoglalásával
nagyon elnéptelenedik. Egyed, Hérnek, Csokaj, Nagyléta, Álmosd, Selind, Tarcsa,
Semjén, Várad, Piskolt, Nagy- és Kiskágya, Olaszi, Véd, Asszonyvására, Adony,
Bogyoszló, Szentjobb, Csalános, Felső- és Vedresábrány, addig népes helységek
lakatlan pusztákká változtak. Visszatelepülésük 1711 előtt lassú ütemben
haladt, nagyobb lendületet csak a szatmári béke után vett. A török utalom alóli
felszabadulás után Magyarországhoz kebelezik be, és szenvedő alanyává válik
annak az ellenreformáció szellemében ténykedő protestáns ellenes Habsburg
politikának melyről így ír a volt szalacsi lelkipásztor Keresztesi József:
„Ezután is napod fénye,
Sok köd alatt hallgatott,
Noha meg volt a törvénye
Vallásod elnyomatott.
Nézd Károlyt és Theréziát,
Szedtek el hány eklésiát,
Mígnem József végtére
Sebed vette szívére.
A Tiszántúli Református Egyházkerület 1734-es
jegyzőkönyve az érmelléki egyházmegyéből az alábbi 38 egyházközséget sorolja
fel: Nagyléta, Diószeg, Félegyháza, Vajda, Szentimre, Szentjobb, Csalános,
Poklostelek, Micske, Tóti, Széplak, Bályok, Felsőábrány, Köbölkút, Szentmiklós,
Albis, Bogyoszló, Szalacs, Ottomány, Éradony, Asszonyvására, Kiskereki, Keserű,
Tarcsa, Mihályfalva, Érsemjén, Álmosd, Bagamér, Kókad, Vértes, Koly,
Székelyhíd, Gálospetri, Érkenéz.
A továbbiakban az egyházmegye egyházközségei között
találjuk Csokajt, Olaszit, Keresztúrt, és Csalános kuriális eklézsiákat. Csokaj
már 1724-ben anyaegyház. Olaszi és Keresztúr neve is hamarosan megjelenik az
egyházközségek listáján.
Margitta helységének története
Az érmelléki hegyek alatt, a
Berettyó mellett, a székelyhíd- szilágysomlyói vasútvonal mentén fekszik.
A helység elnevezése 1216-ban
Margnita, 1334-ben Margytha, 1422-ben Margitfalva.
Margittáról 1216 óra van
feljegyzés, de sokkal korábban keletkezett. Közigazgatásilag Belsőszolnok, vagy
Kraszna vármegye alkotó része volt. Csak Zsigmond király idejében csatolják
Bihar vármegyéhez, 1429-ben.
Már a XI-XII. században
birtokközpont volt. Jó ideig a Lackfi család tulajdona. 1370-ben Lackfi Miklós
a birtokos, ő erősítette meg a község Nagy Lajostól kapott vásártartási jogát.
Ezzel megindult Margitta kiemelkedése a környező többi falu közül.
Margitta 1358-ból eredő
feljegyzés szerint, Szent Margit tiszteletére épült templomától nyerte nevét.
Később a Lackfi család hűtlenségbe esvén elveszíti birtokát, amelyet aztán a
Csák család nyert el 1421-1422-ben. Ettől kezdve a Csákiak Margitta földesurai.
Körösszeg és Adorján után Margitta a család harmadik birtokközpontja, ahol
hatalmas Barokk stílusú kastélyt is építettek.
1467-ben a tiszántúli, adó miatti
lázongás leverésekor ellenszegülése miatt Margittát felégették. A török
hódoltság előtt 1552-ben 61 telekből állott Margitta. 1559-ben 147 családot
írtak össze a helységben: 119 magyar, 1 román, 27 bizonytalan nevű. Az ősi
lakosság egy része a török hódoltság végéig megmaradt Margittán. Sokan azonban
elköltöztek. A török kiűzése idején már csak 43 család élt a helységben. Ebben
az időben már sok új nevű beköltözött lakos is van. Találunk a településen
Boros, Bott, Borbély, Gálos, Kis, Kovács, Nagy, Pap, Pálfy, Somogyi, Szabó,
Varga, Oláh nevű lakosokat.
A község megművelt határa 1026
köblös szántó, 121 kaszáló rét és 150 kapás szőlőtelek. Gyér erdő övezte a
határt. A földek igen gyenge minőségűek voltak. Egyedül a szőlőművelés adott
értéket Margittának és környékének. A
lankás domboldalakon kitűnő szőlő termett. Ekkor már három kőhíd volt a
Berettyón. A török idő alatt azonban a mezőgazdaság csaknem teljesen
elpusztult.
A hódoltság megszűnése után
Margitta mezőváros egyre jobban népesül. 1715-ben már 64 jobbágyot írtak össze
benne. 1720-ban 3 nemes, és 76 jobbágy lakosa van. A margittai nemesek csak
személyükben voltak nemesek, földjüket a földesúrtól bérelték, amelyért taxát
fizettek. Ekkoriban 7 nemesi telek volt Margittán. A nemesek közül 3 királyi
nemes volt a Pogány, Egresi és Kocsis család, 4 pedig az erdélyi fejedelemtől
kapta nemességét. Ezek jogát azonban a török kiűzése után a bécsi udvarok nem
ismertek el.
A nemesek 1 forint taxát fizettek
földbérbe, minden egyéb kötelezettség alul mentesek voltak. Viszont a jobbágyok
52 igás vagy 104 gyalog napszámra voltak kötelezve. Időnként még rendkívüli
ajándékokat is kellett adniuk.
1693-ban és 1665-ben török hadak,
1704-ben a ráczok dúlták fel a falut, 1710-ben pestis pusztított, 1739-ben
ismét döghalál pusztított. A váradi szentszék ekkor így rendelkezett:
„Margittán a plébános mondhat misét, de zárt ajtók mögött- azonban a harangot
húzassa meg, hogy a hívek otthon imádkozhassanak.”
A gazdálkodás különösen a
szőlőművelés ismét fellendült. A szőlőterület megnövekedett, a lakosság
életszínvonala emelkedni kezdett. Már malmot is építettek a Berettyóra, ami
igen hasznos volt, a lakosság életszínvonala illetve jóléte azonban Mária
Terézia idején érte el tetőfokát.
„A XVIII. Század közepétől már
nem egységes a lakosság. Nemzetiségileg és vallásilag vegyes kezd lenni,
1794-ben római katolikus, református, óhitű és zsidó lakosság.” (Sipos Orbán:
Bihar vármegye népesedési, vallási, nemzetiségi, közoktatási statisztika
szempontjából. Nagyvárad, 1903, 319)
Nagy változást a helység életében
a jobbágyság megszűnése hozott 1848-ban. Azóta Margitta határa az uradalmi
birtokon kívül 63 úrbérium föld volt és egy 105 holdas tag a réten és szőlőn
kívül. Az úrbéres erdő 350, az úrbéres legelő pedig 630 hold.
1852-ben a Csáky uradalmai az
ausztriai Mölki apátság vásárolta meg, az új uradalom sok tekintetben
elősegítette Margitta fejlődését. A szántóföldeket minden irányban
kiszélesítette, a vízi malom helyén modern, turbinával és géppel hajtott nagy
malmot, valamint cserép és téglagyárat épített.
Mivel a határnak csak kis része
volt a lakosság birtokában, a növekvő lakosság már nem élhetett meg
mezőgazdaságból. Szükségképpen és természetszerűleg fellendült az ipar és
kereskedelem, - ami különben a központi helyzetből adódott- a vásártartás
jogának gyakorlásával járt együtt. Margitta vásárai messze földön híresek
voltak.
A fellendült élet
hitelszükségének kielégítésére három bank és egy kis hitelszövetkezet is
alakult.
1920-ban az első földreform 405
hold szántóföldet és 100 hold erdőt jutatott az uradalmi birtokból a
lakosságnak (proletár föld, proletár erdő). A második földreform, 1945-ben
ismét adott 1200 hold szántóterületet.
Margitta lakosságának számbeli
alakulása:
1850: 3218 lakos, 1857: 3499
lakos, 1870: 3983 lakos, 1880: 3529 lakos, 1890: 4302 lakos, 1900: 5088 lakos
(ebből 4771 magyar ls 317 nem magyar).
Margitta vallási megoszlása:
Vallások
|
1880
|
1890
|
1900
|
Római katolikus
|
825
|
1112
|
1241
|
Görög katolikus
|
137
|
311
|
433
|
Görög keleti
|
59
|
16
|
64
|
Evangélikus
|
14
|
18
|
13
|
Református
|
1961
|
2034
|
2391
|
Izraelita
|
533
|
811
|
943
|
Egyéb
|
-
|
-
|
3
|
Margitta reformációja
A honfoglaló
magyar nép lelki alapformája, vallása pogány volt. Az is maradt még egy
századon át. A velük való és a körülöttük élő szomszéd népektől természetesen
megismerték a keresztyén vallást. Kevesen voltak, akik átvették és követték
azt. A század végén azonban Géza fejedelem hittérítőket hívott az országba. Belátta,
hogy egy pogány nép a keresztyén népek között nem maradhat fenn, hanem
alkalmazkodnia kell. Fiával Istvánnal ő is megkeresztelkedett. Ő maga inkább
politikai megfontolásból tette. Keresztyén anyától született fia azonban már
keresztyén vallásban nevelkedett is. Amikor atyja halála után 997-ben trónra
lépett, egész népét áttérítette a keresztyén vallásra. Persze, nem mindenki
tért át lélek szerint. Sok család ha titkon is, még sok ideig még megmaradt a
pogány felfogásban, különösen vidéken, falvakon. Valószínű, hogy Margittán is a
század elejéig élt Pogány család neve egy sokáig az ősi hitben maradt család
emlékezetét őrizte.
Az áttértek
lelkigondozására a vidéken is, melyhez Margitta is tartozott, alapított István
király püspökséget. Ehhez Belsőszolnok, Kraszna és Szatmár megyék lakosság
tartozott. Az első püspöki székhely Tasnád volt. Ez az ezredik év körül
történt. Később 20 év múlva, mikor a király Erdély észak-nyugati részét, a
Szamos völgyét is birtokba vette és betelepítette, a püspökség székhelyét
áthelyezte Kolozsvárra. László király oedig a kunok legyőzésével még keletebbre
tette a határt. A Maros völgyében a magyarok terjeszkedtek tovább, az Olt felső
völgyében pedig a székelyek telepedtek meg. A lelkigondozás szempontjából ismét
kívánatos volt a püspöki székhely áthelyezésére. Gyulafehérvár látszott erre a
legalkalmasabbnak, azóta ez az Erdélyi katolikus püspökség székhelye.
Az eddigiekből
nyilvánvaló, hogy Margitta, miként a keletebbre fekvő Tasnád, már a pogány
korban keletkezett. Lakossága István alatt tért át a keresztyén vallásra. Így
élt a középkor végéig.
Változást a
lakosság életében a reformáció hozott. Ez a változás elég rövid idő alatt ment
végbe Margitta helyzetéből adódóan.
Ha Váradon- a
megye székhelyén- reformálták az egyházat, nem maradt érintetlen a megye
észak-keleti részének legjelentősebb helye, Margitta sem. Már pedig Biharban és
Váradon a negyvenes években erős mozgalom van. Varkocs Tamás Váradi kapitány,
Bihari főispán határozott híve és támogatója a reformációnak.
Ha Drágffy Gáspár
birtokain hamar elterjedt a reformált hit és vallás, annyira, hogy a szatmár
megyebeliekkel 1545-ben Erdődön már zsinatot is tartottak és superintendenciát
szerveztek, nem maradt érintetlen a szomszédos Margitta sem. E birtokok nagy
része az alsó és felső Partiumban feküdt. Valamikor Margitta is e területhez
tartozott, csak családi érdekből kapcsolták Biharhoz.
Ha Debrecen,
amelyik ebben az időben még Bihar megyéhez tartozott, reformátussá lett, mi sem
természetesebb annál, hogy a vele kapcsolatban levő Margitta is csakhamar
átvette az új hitet. Hiszen Debrecent nem ok nélkül nevezték kálvinista
Rómának. Különösen attól kezdve, hogy Méliusz Juhász Péter reá nyomta nagy
szellemének és a Svájci irányzatnak bélyegét. Harcos szenvedélye erős és tiszta
hitből táplálkozott, szilárdul megállt az Ige alapján, bizonyára a margittaiak
is megtalálták a hozzá, a kálvinista Rómába vezető utat.
Ezen a környéken:
„az Ér- és Berettyó mellékén 1530 körül már ismerték a reformációt. Szegedi Kiss
István a Réz és Meszes mentén reformált, 1545 a tasnádi iskola tanítója volt. Ő
lehetett Margitta reformátora is, róla mondatik ugyanis, hogy meggyújtván a
református vallás fáklyáját szinte Erdély szélén, a Réz és Meszes hegyek
mentében elhordozta azt. Már pedig Margitta a Réz hegy mentén van. Ha nem is
maradt fenn név szerinti adat, bizonyos, hogy a vidék reformátora nem kerülte
el Margittát, a Rézalja akkor már igen jelentős központját.”(Szendrei Dénes: A
Margittai református egyház története, 1971, 12.)
Margitta- mely a
Csáky család régi birtoka volt- 1545 körül fogadta be a reformációt. Ekkor már
reformátussá lett az egyház. Hogy ilyen rövid idő alatt végbe ment az egyház
reformálása és megszűnt itt a katolikus egyház, annak egyik fontos oka volt,
hogy a Bihar megyei birtokos Csákyiak: Farkas, Pál és László a XVI. század közepe
táján már protestánsok voltak. Ha a földbirtokos, aki patrónusa volt az
egyháznak, a templomnak, - reformált- követte ebben a lakosság is, akiknek
legnagyobb része jobbágyuk volt. Már pedig Margitta a Csáky család egyik
birtokközpontja volt. Bihar megyében Varkócs Tamás főispán mellett a Csáky
testvérek karolták fel az evangéliumi hit terjesztését és a megreformált
egyházak alakítását.
A Margittai egyház
reformálása tehát visszanyúlik a Bihar megyei reformáció első időszakába. Viszont
1560 körül már ezen a vidéken teljes diadalt aratott a hit megtisztítása az
egyházak megreformálása.
Margittán is
először a lutheri irányzat volt ismeretes. Csak hamar áttértek azonban a svájci,
sőt kifejezetten a kálvini irányzatra. Ettől kezdve csaknem két évszázadon át
református vallású volt a község lakossága. A református egyház használta a
templomot és az egyház épületeit. Hogy kik voltak a margittai egyház első
református papjai, kik végezték a reformálás munkáját, erre nézve semmi
feljegyzés nem maradt reánk. Csak későbben jutott eszébe az egyik
prédikátornak, hogy legalább ameddig az emberi emlékezet fenntartotta, azoknak
az elődöknek a neveit megörökítse.
Az ellenreformáció
nem befolyásolta a margittai református egyház életét. Eleinte Erdélyhez
tartozott, amely még védőbástyája volt a reformációnak. Később török uralom alá
került. Ez pedig nem törődött a vallással. Megváltozott azonban a helyzet,
mikor a török hódoltság véget ért. A földbirtokos Csáky család már akkor
katolikus volt. Az 1605-ben elhalt Csáky István még a református vallásban élt.
Özvegye azonban, aki buzgó katolikus volt, férje halála után fiait: Istvánt és
Lászlót katolikus vallásban, sőt kolozsvári jezsuitákkal neveltette. Ez ifj.
Csáky Istvánt később Bethlen Gábor Kolozs vármegye főispánjává nevezte ki. Ő azonban
a fejedelem halála után, mint a katolikus párt feje, annyira felkeltette maga
ellen az ingerültséget, hogy kénytelen volt Erdélyt elhagyni. Meghalt 1662-ben.
Ha még hozzá vesszük, hogy később a családból több katolikus pap származott,
elgondolhatjuk, mit jelentett a margittai református egyház életében a tény,
hogy 1702-ben igazolták margitta birtokjogát az akkori gróf Csáky István javára.
Érdekesen világítanak
reá az akkori egyházi helyzetre a fennmaradt feljegyzések. Kébel Mihály
kanonok, váradi vikárius azt írja, hogy „a felkelés (kuruc szabadságharc) előtt
az egész váradi katolikus egyházmegyében három parókus volt: Belényes és Somlyó
városokban és Kárásztelek faluban. Ezeket csak elpásztorolhatta a püspök, aki
éppen ebben az időben, 1703-tól kezdve gróf Csáky Imre volt. Ami tőle telt
mindent megtett a katolikus egyház feltámasztására. Felszólította Szentjobb,
Margitta, Székelyhíd, Micske, Telegd katolikus földesurait, hogy legalább
káplánt tartsanak. Ez a rendelkezés 1713-1716 között történt. Ha már egyházat
nem szerveznek, legalább házi káplánjuk legyen ami mégis kiinduló pontja lehet
a későbbi katolikus egyházi életnek.”(Szendrei Dénes: A margittai református
egyház története. 1971, 13.)
A katolikus
egyházi élet teljes megindulása 1727-ben következett be. Ettől kezdve van
rendes plébánosa Margittának.
Az 1692-ben
számba vett 43 családból nem tudni hány tért át katolikus vallásra. Ezek is,
mint egykor a reformáció idején a földesúr példáját követték. A többség azonban
megmaradt a református vallás követésében. Az azóta végbement
lélekszám-hullámzás is a két egyház közt a múlté. Ez idő szerint a két egyház
összlélekszámából körülbelül 65% református, 35% katolikus.
A margittai szent eklézsiában szolgáló lelkipásztorok
Margittán a XVI.
Század vége felé már kialakult az egyház, s megtalálható az érmelléki tractus
lajstromában.
Az első
prédikátor, vagy ahogyan akkoriban írták: verbi divini minister Telkibányai Pál
volt. Emlékezetét a kerületi zsinati jegyzőkönyv jegyezte meg. A Tasnádon
tartott synodusban (zsinaton) ordinálták (avatták) margittai lelkésszé 1597.
Január 5-én.
Ebben az időben
még nem jegyezték fel az egyházban a szolgálattevők neveit. Csak 1724-ben
jutott eszébe az akkori lelkésznek, hogy „ex memoriam hominum”- az emberek
emlékezetéből- felderítse és az akkor már meglevő anyakönyvben megörökítse
legalább azoknak a nevét, akiket még nem feledtek el. Így keletkezett a
következő névsor:
1) Csokolyai János, 1600 után ordinálták.
2) Losontzi István kiváló, nevezetes ember. „
A diószegi közzsinat ordinálta margittai lelkésszé 1673. szeptember 30-án.
Külföldi akadémiákat is látogatott. Margittán szolgált itt bekövetkezett
haláláig.”
3) Kállai János. Innen ment el a bagaméri
eklézsiába.
4) Kállai Kopis János- Bagamérból jött. Nyílván
cserélt az előbb lelkésszel. Itt szolgált haláláig.
5) Béltelki János- Hírneves úr volt, aki
végre a szatmárnémeti eklézsiába távozott.
6) Kecskeméti Selymes János. Innen először a
somlyói, majd 1700-ban saját hazájába, a kecskeméti eklézsiába ment. Ott szolgált
1721-ben bekövetkezett haláláig. Az ő idejében készült a régi, kőből vagy
téglából való katedra fenyőfa, szuperlátja.
7) Bánki János. A vámospércsi eklézsiából
jött. Itt szolgált a tragikus módon bekövetkezett haláláig 1706-ig. egy vásári
napon a parókia kapujától nem messze támadt veszekedésre és aljas szavakra
felindult, mint jó pásztor, akit lelkiismerete felhív juhainak megőrzésére,
hivatalának tudatában a veszekedőket figyelmeztette, hogy békében egyezzenek
meg, ne adjanak hitsorsaiknak rossz példát. Erre a felhívásra a veszekedők
közül az egyik fejbe ütötte, hogy a koponyája betört. Megoperálták, de az
operáció nem sikerült és meghalt.
8) Újvári Sámuel híres-neves prédikátor. A piskolti
közzsinat ordinálta margittai lelkésszé 1706. június 20-án, mint külföldi
akadémiát járt ifjút. Az ő idejében kijavították a templomot és a tornyot. Meghalt
39 éves korában, és eltemettetett 1719. augusztus 10-én.
Sírfelirata ekképpen van feljegyezve:
Valaki itt elmégy:
Megállj, s bár példát végy
Változó életedről.
Én is voltam s múltam,
Már ide szorultam,
Feledkezve mindenről.
Nevem ki lett légyen
És tudjam mit tégyen,
Volt Újvári Sámuel.
Harminc esztendőket
Kilenccel többeket
Ezeket töltöttem el.
Tizét negyedikkel
Buzgó szeretettel,
Az Istennek házában.
Úgy hites társammal,
Jámbor Máriával,
Csaknem tizennégyeket.
Már gyermekeimmel,
Debóra a Jáhallal
És kedves Józsefemmel.
Itt nyugszom a sírban,
E földnek porában,
Várván a feltámadást.”
9) Mádi Sámuel híres-neves prédikátor. Csodálatos
és különleges művészi adománnyal volt megáldva. 1720-banm meghívták és bejött
az eklézsiába, miután a belgiumi akadémiáról visszatért. Itt három évig végezte
a szent szolgálatot. Azután a debreceni eklézsiában kapott meghívást. Később,
1726-ban az akadémián lett professzor. Ekkoriban hirtelen betegség lepte meg. Szülei
elmentek hozzá s a következő napon csendesen elhunyt, engedelmeskedve az 1Móz
15,28 szerint. 1728. Augusztus 22-én temették el.
Eddig tart a lelkészek történetének első időszaka,
amelyből semmiféle feljegyzés nem maradt az utókorra, hiszen még csak az
anyakönyv sem volt bevezetve az egyház életében.
10) Tabajdi János hírneves prédikátor. Szatmári
professzorságból jött 1723. Április 24-én. Pontosan egy év múlva pedig,
Debrecenbe ment professzornak. Ott dicsérettel tanította a héber régiségeket és
katekizmust. Az ő érdeme a keresztelési, esketési és temetési anyakönyv
beindítása, amelyet idejövetele után másnap már vezetni is kezdett.
11) Báthori Terge János hírneves prédikátor
volt. A svájci és a belgiumi akadémiáról hazatérvén, 1724. Július 9-én foglalta
el állását. Alig négy évig szolgált az eklézsiában. Száraz, kórságos
betegségben, melyet talán még tanuló korában szerzett, meghalt és eltemették a
közös temetőben. Sírfelirata fel van jegyezve az anyakönyvben, mely sorsát,
szomorú végzetét tárja fel: „ E szomorú sírhalomba tétetett, Tiszteletes Tudós
Példás kegyességű Isten angyalának, Báthori Terge Jánosnak meghidegedett teste,
aki is- minek utána a természetben és a kegyelemben levő bölcsességnek bővebben
való megértésére, Felső Németországi utát megjárván- hazájának visszaadatott és
az Úrnak házában, az életnek beszédét ötödfél esztendeig hirdette- a halálos
fejedelmek miatt testének sátora lerontatott- bément az ő Urának örömébe-
életének 32. esztendejében.”
Bátori Terge
János után az anyakönyvek alapján a következő lelkészek szolgáltak:
12) Polgári János 1729-1739. A feljegyzések
szerint tudós és értelmes, nem mindennapi férfiú a szónak tisztaságában és a
kegyességnek erényével nem kevésbé felfegyverkezve és feldíszítve. A Debreceni
tractushoz tartozó bárándi gyülekezetből- ahol egy évet töltött- kapott
meghívást a margittai eklézsiába. Állását 1729. április 4-én foglalta el az
anyakönyvi bejegyzés szerint. Ő volt az, aki elődei neveit az anyakönyvben
feljegyezte. Ezen kívül az ő írásával vannak feljegyezve az úrvacsorai szent
edények, abroszok, keszkenők- 1735. március 9-én.
13) Szalai György 1739-1745. Előbb rektor
volt. Bizonyára jó felkészültségű ifjú lehetett- hiszen a lelkipásztor
betegsége idején ő végezte az igehirdető szolgálatot, - halála után pedig
prédikátorrá választották.
14) Kállai Sámuel 1745-1754. Szentimréről
jött. A margittai kilenc esztendő után Széplakra hívták, amit el is fogadott.
15) Simon István 1754-1759. Neki van a
legszebb írása egyházunk legrégibb anyakönyvében. Nagyobb méretű templom
javítás történt ebben az időben.
16) Dézsi István 1759-1771. Híres prédikátor
Ottományból lett Margittára hozva. Lelkipásztori munkáját hűségesen és
hozzáértően végezte.
17) Kalmár János 1771-1772. Időközi helyettes
lelkipásztora a gyülekezetnek.
18) Huszti László 1772-1780. Az ő idejéből van
az első feljegyzés papmarasztásra vonatkozólag. Ekkoriban néhány hallgatója
gyűlöletébe esett, akik ellene fordultak, sőt a gyülekezet egy részét is
fellázította. Rajta próbálták ki az új rendelkezést és nem marasztották meg.
19) Kállai Imre 1780-1789. 1766-ban zsinati
felhatalmazást kapott a lelkészi szolgálat végzésére mint Hajdúböszörményi
rektor. Később Svájcba ment akadémiára. Onnan hazatérvén- éppen Debrecenben volt,
amikor Huszti László ügyét meghallotta, valószínű Margittán lakó sógora
befolyása által, a község elöljárói őt hívták meg a lelkészi szolgálatra.
20) Keresztesi István 1789-1808. Nagy változás
történt akkor a világban, a politikai életben is, ami természetszerűleg
kihatással volt az egyház életére is. Három évi tanítói működése után az
egyházi szolgálatnak szentelte életét. Húsz évig szolgált az egyházban, nagy okossággal
párosult szerénysége, jó egészségben erkölcsi tisztaságban az evangélium
hirdetésében mellyel hívei lelkét gazdagította.
21) Debreczeni Szabó János 1808-1815. Előbb adminisztrátor
volt 1808. november 5-től beteg főnöke mellett. Annak halála után rendes
lelkésszé választották. Hivatalában fáradhatatlanul dolgozott.
22) Ary András 1815-1851. Az ő idejében lett
elrendelve, hogy az egyházmegye lelkészei írják ki az anya és jegyzőkönyvekből
az egyház történelmével kapcsolatos össze adatokat. Margitta adatait Ary András
lelkész jegyezte ki, állította össze és egészítette ki 1822-ig.
23) Kassai Károly 1851.
Az anyakönyvek átadása miatt innentől csupán a
régiek emlékezete alapján.
24) Csató József
25) Szathmári Sándor- Mezőtúron született,
alsóbb iskolái után a teológiát Debrecenben végezte. Tudománya gyarapítására
Bécsbe ment tanulmányi útra. Hazatérvén Debrecenbe lett segédlelkész. Innen hívta
meg a gyülekezet rendes lelkészéül. Megválasztása 1881. szeptember 25-én
történt, ez volt az első választásra, melyre szabályszerű névsort készítettek
két példányban.
26) Nagy Imre. Még többen emlékeznek Nagy
Imrére, aki termete szerint is nagy, ahogy mondják: szép szál ember volt. Margittai
rendes lelkészi állását 1894. június 20-án foglalta el. Szolgálata hűséges,
kifogástalan, magatartása megnyerő volt. „Bizonyára olyan hűséggel forgolódott,
az Úr szőlőjében is, mint Nóéról elnevezett saját országos hírű szőlőoltvány
iskolájában.”
27) Balogh Ferenc. Debrecenben született 1869.
augusztus 12-én, ott is nőtt fel. Hasonnevű édesapja teológiai tanár és
történetíró volt. Fiát a legjobb nevelésben részesítette. A margittai lelkészi
állást 18598. május 24-én foglalja el. Nagy tudományú, kiváló felkészültségű,
szelíd lelkű de szolgálatkész lelkipásztora volt az egyháznak csaknem 36 éven
át. Mint maga írja: „igyekeztem mindenkihez nyájas, előzékeny lenni a reám
bízottakban híven eljárni. Szándékosan nem bántottam meg senkit, a bántalmakat
elfelejtettem.”
28) Szendrei Dénes 1934-1971. Dobrai születésű.
Királydaróci szolgálati helyéről 1934 március 11-től szolgált Margittán. A
második világháborúban 15 hónapig szolgált tábori kórházban, mint tábori
lelkész. Az 1927-es tanterv szerint megnyeri a vallástankönyv pályázatot,
amelynek címe: Jézus tanításai és csodatételei. Kiváló munkát végzett az
egyházközség levéltárának a rendszerezésében, ő az aki nagy buzgósággal és
ügyszeretettel megírja gyülekezete életének történetét.
29) Bartha Kálmán 1971-1992. Az érmelléki
egyházmegyéhez tartozó Csokalyi gyülekezetből hívja meg a margittai
presbitérium a gyülekezet lelkipásztorának. Igehirdetéseivel és
közvetlenségével hívei elismerését és megbecsülését vívja ki. Lelkipásztori munkássága
kiteljesedett mind igehirdetési, mind irodalmi téren.
30) Fazakas László 1992-2009. Bartha Kálmán
nyugdíjba vonulásával a megüresedett parókusi állásba a gyülekezet egyhangúlag
hívta meg Fazakas László lelkipásztort Szilágyballáról. 1957-ben született
Szilágynagyfaluban, a középiskolát a szomszédos Szilágysomlyón végezte. A
Teológia elvégzése után a Szilágyszegi, Egrespataki, Bogdándi és Szilágyballai
gyülekezetekben végzett szolgálatot. Innen került Margittára, ahol 17 éven
keresztül szolgált. Margittáról Margyarországra távozott, ahol ma is
szolgálatot végez. Ő maga fogalmazta meg az 1996-ban megjelent „Kő kövön” című
kötetében lelkipásztori hivatásának fő mondanivalóját: „…Lehet/ kő kövön nem
marad/ de lelki kövekből összenő/ Isten szava s a nemzet/ Ige s igekötő…”
31) Kovács Gyula 2009- . Fazakas László
távozása után a gyülekezet Kovács Gyula lelkipásztort, egykori margittai segédlelkészt,
választja parókus lelkésznek.
Kovács Gyula, margittai református lelkipásztor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése